Η ΑΕΠΙ και τα ΚΤΕΛ

Αφού εισέβαλλε σταδιακά σε μπαρ, καφενεία, κυλικεία, μπουτίκ και γενικώς σε κάθε είδους μαγαζί που μπορεί να ακουστεί μουσική, η ΑΕΠΙ (Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας) αποφάσισε να βάλει χέρι και στα ΚΤΕΛ. Ζήτησε λοιπόν να εισπράττει από ΚΑΘΕ λεωφορείο 12 ευρώ μηνιαίως, επειδή κατά τη διάρκεια των δρομολογίων ο οδηγός ακούει κάποιο ραδιοφωνικό σταθμό.
Άκουσα το σχόλιο κάποιου οδηγού των ΚΤΕΛ, το οποίο ήταν αποδοκιμαστικό κατά της ΑΕΠΙ και σε ένα ηρωικό ύφος του στυλ… ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι καλά κάνει η ΑΕΠΙ γιατί έχει τον «ιερό» σκοπό να προστατέψει τα δικαιώματα των δημιουργών. Τα προστατεύει όμως ή καταληστεύει και τα δικά τους έσοδα;

Τον Ιούλιο του 2003 η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην οποία προσέφυγαν ο Σταύρος Ξαρχάκος, ο Θάνος Μικρούτσικος και άλλοι επέβαλε στην ΑΕΠΙ πρόστιμο 500.000 ευρώ επειδή παρακρατούσε «ληστρικά ποσοστά επί των εισπράξεων» τους.

Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι από το πολυσέλιδο σκεπτικό της απόφασης αυτής προκύπτουν ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα: Η ΑΕΠΙ λοιπόν:

* Αρνείται αδικαιολόγητα τη διαχείριση μέρους μόνο των δικαιωμάτων των πνευματικών δημιουργών, με αποτέλεσμα οι τελευταίοι λόγω της θέσης της στην αγορά να υποκύπτουν στους όρους τους οποίους μονομερώς επιβάλλει.

* Καθορίζει αμοιβές για τη διαχείριση των δικαιωμάτων που κυμαίνονται από 25% έως 37,5% επί των εσόδων, τη στιγμή που ο αντίστοιχος μέσος όρος των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης κυμαίνεται από 4,75%-25%.

* Διανέμει τα ποσοστά με την παρέλευση εξαμήνου από το εξάμηνο κατά το οποίο εισπράχθηκαν (συνολικώς δηλαδή από 6 έως 12 μήνες).

* Δεν αποδίδει στους δημιουργούς τους τόκους που αποφέρει η εκμετάλλευση των δικαιωμάτων, σε αντίθεση με τις αντίστοιχες ξένες εταιρείες.
* Δεν προβαίνει σε πλήρη λογοδοσία για τις εισπράξεις, τα έσοδα και τα έξοδα.

* Παρακρατά το 10% από τα δικαιώματα δημόσιας εκτέλεσης ξένων έργων, τα οποία πρέπει να διαθέτει για την ενίσχυση πολιτιστικών δραστηριοτήτων των μελών της, χωρίς ποτέ να κάνει απολογισμό για τη διάθεση των ποσών αυτών.

* Δεν διαθέτει δημοσιευμένο αμοιβολόγιο, με αποτέλεσμα η διαχείριση να καθίσταται αδιαφανής.

* Δεν διασφαλίζει τα δικαιώματα των δημιουργών έναντι των ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων των έργων τους, καθώς ελάχιστα έσοδα πραγματοποίησε από τους ραδιοσταθμούς και μηδενικά από τους τηλεοπτικούς σταθμούς.

Δεν γνωρίζω αν από τότε μέχρι σήμερα άλλαξε κάτι, αλλά η όλη υπόθεση αφήνει την αίσθηση ότι η «προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων»

Αν κάνω λάθος… διαφωτίστε με.

(Αλήθεια πόσες χιλιάδες λεωφορεία ΚΤΕΛ υπάρχουν στην Ελλάδα;)

έχει εξελιχθεί σε «μεγάλο φαγοπότι».

Δείτε τι ισχύει γενικά σύμφωνα με τον νόμο 2121/2003
 

~ από gaios στο 7 Μαΐου, 2007.

22 Σχόλια to “Η ΑΕΠΙ και τα ΚΤΕΛ”

  1. […] διάβασα ένα post σχετικά με την ΑΕΠΙ και τα ΚΤΕΛ οπότε θεωρώ πως πρέπει να δώσω τις πληροφορίες που έχω […]

  2. Ευχαριστώ για τις πληροφορίες

  3. Νομίζω ότι την πάτησαν με τα ΚΤΕΛ : είναι υποχρεωμένοι από το Νόμο να ακούνε ράδιο επειδή μπορεί να προκύψει κάτι επείγον την ώρα του δρομολογίου (λιμός / σεισμός / καταποντισμός).

  4. Μπράβο για την τεκμηρίωση, γιατί με γενικολογίες και αστεϊσμούς δεν γίνεται τίποτα. Πολύ θα ‘θελα να δω τις αιτιολογήσεις της ΑΕΠΙ για όλα τα παραπάνω, αλλά χλωμό… Οι καλλιτέχνες γιατί ανέχονται αυτή τη χρονίζουσα κατάσταση, που τρώει το στραβό κλήμα της ελληνικής μουσικής αγοράς;

  5. Δεν σηκώνει αυτεπάγγελτη επέμβαση του Εισαγγελέα αυτή η περίπτωση; Χρειάζεται απαραίτητα μήνυση απο τους θιγόμενους; Εδώ πρόκειται για πραγματική απατεωνιά. Τι περιμένει;
    ..ένας δικηγόρος βρε παιδιά..

  6. εγω λεω μακαρι απλα ο οδηγοι των ΚΤΕΛ να κοψουν τα κλαμπατσιμπανε που ακουνε χωρις να ρωτανε κανεναν, θυμιζοντας διαφημιση με λεωφορειο στην Ινδια και επιβατες να καθονται στην οροφη…

    α και μισο λεπτο, να ιδιωτικοποιηθουν επιτελους!

  7. Tα ΚΤΕΛ, φίλεSG, είναι ήδη ιδιωτικά

  8. Έχει δίκιο ο SG βεβαίως βεβαίως: για όσο καιρό χρειάστηκε να μετακινηθώ με ΚΤΕΛ είχα γίνει εξπέρ στα σκυλάδικα. Ο καλύτερος οδηγός είχε αθλητικά. Και ΔΕΝ ακούω αθλητικά. Απλά με ενοχλούν λιγότερο από τα σκυλάδικα.

    Αλλά, φίλε SG, το ζήτημα είναι το νταβατζηλίκι της ΑΕΠΙ. Δε θα με ενοχλούσε αν το περιόριζαν σε όσους βγάζουν χρήματα από τη διασκέδαση. Αλλά αυτοί διεκδικούν (και ΠΑΙΡΝΟΥΝ!) λεφτά από σουβλατζή που ακούει ραδιοφωνάκι όσο βγάζει το μεροκάματο! Είναι εντελώς ανήθικοι.

  9. sosta espoir

  10. α) τα ΚΤΕΛ δεν ειναι ιδιωτικα και σιγουρα δεν ειναι ανοιχτη αγορα. Πραγμα ανεξηγητο και απαραδεκτο. Για τα αστικα λεωφορεια υπαρχουν καλοι λογοι για κρατικη παρεμβαση (επιδοτησεις ή και κρατικη ιδιοκτησια) για τα υπεραστικα κανενας.

    β) το σκυλαδικο μου προκαλει πραγματικες αλλεργικες αντιδρασεις και μια απορια βεβαια για αυτους που το αντεχουν. μια φορα ημουν σε ενα ομορφο νεο πλοιο απο Παρο, λιγοι ανθρωποι, κυριως τουριστες, ηλιοβασιλεμα, απο τις φασεις που αγαπας την Ελλαδα. Ο υπευθυνος στο μπαρ αποφασισε οτι δεν αντεχε τοση ομορφια και αρχισε να παιζει κατι αντιαισθητικα τσιριγματα (Βανδη νομιζω). Απορω τι σκεφτοταν, δεν αντεξα, τον ρωτησα αν μπορει να το χαμηλωσει λιγο. Ο τυπος προσβληθηκε και το εκλεισε εντελως 🙂

    γ) ε δεν νομιζω τωρα να κυνηγανε τον σουβλατζη οπως δεν κυνηγανε τα εκατομμυρια Ελληνες που εχουν πειρατικη μουσικη και λογισμικο στους υπολογιστες τους. Κυνηγανε ομως τις μεγαλες εταιρειες, και τα ΚΤΕΛ ειναι μεγαλη εταιρεια με σημαντικα εσοδα. Θελω να δω ποτε θα χτυπησουν και τους λέρες στα βιντεο κλαμπ (στο Βιντεο Μπλου πρεπει να εχω δει στα DVD τους γραμμενο οτι απαγορευεται η ενοικιαση σε τουλαχιστον 5 γλωσσες!)

  11. SG
    Δεν σου κάνω πλάκα: πήγε η ΑΕΠΙ σε ένα σουβλατζή και του ζήτησε χρήματα. Ο τύπος είχε ένα παλιο-ραδιοφωνάκι να παίζει, ένα ξεχαρβαλωμένο πράγμα. Για κακή του τύχη, δεν είχε διαφορετικό «χώρο αναμονής» των πελατών. Και όσο περίμεναν να παραλάβουν τα σουβλάκια τους, άκουγαν (??) το ραδιοφωνάκι του.

    Ε, σύμφωνα με την ΑΕΠΙ, αυτό συνιστά «διασκέδαση» για τους πεινασμένους πελάτες του που περίμεναν στο όρθιο … και τον υποχρέωσαν να πληρώνει!!

    Φυσικά, ο παππούς βγήκε στα κανάλια (όπως ο κάθε πικραμένος έλληνας) για να πει τον πόνο του. Και δεν έχει άδικο!

  12. Άραγε, ο σουβλατζής δικαιούται να πληρώσει σε είδος; Σουβλάκια, τζατζίκι, λουκάνικα, παντσέτες;

  13. O SG δεν πιστεύει ότι την πέσανε στον σουβλατζή γιατί πιθανόν να μη συμβαίνει αυτό στην Γερμανία και στην Ισπανία.
    Η πργματικότητα όμως είναι διαφορετική. Όχι μόνο σε σουβλατζίδικα και σε παραδοσιακά καφενεία αλλά και σε γυμναστήρια με aerobic την πέσανε, επειδή υπάρχει δημόσια εκτέλεση του πνευματικού έργου της Βανδή …
    Όσο για το πόσο δημόσια είναι τα ΚΤΕΛ μπόρεις να διαβάσεις στο site των ΚΤΕΛ ΑΤΤΙΚΗΣ :
    «Με έδρα την Αθήνα λειτουργεί ως Ν.Π.Ι.Δ. υπό την επωνυμία «Κοινό Ταμείο Εισπράξεων Λεωφορείων».

    Η νομική μορφή του ΚΤΕΛ το Σεπτέμβριο του 2003 μετατράπηκε σε Ανώνυμη Εταιρεία με βάση το Νόμο 2963/2001 και με το διακριτικό τίτλο «ΚΤΕΛ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ».»

    Αν, δε, επισκεφτείς και το site του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης θα διαπιστώσεις ότι είναι :
    «Η «Κ.Τ.Ε.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.» είναι μια πολυμμετοχική ανώνυμη εταιρεία. Διοικείται από συμβούλιο, που εκλέγεται με τις διαδικασίες του ν.2190/1920.»

    Ο δημόσιος χαρακτήρας που βλέπεις έχει να κάνει με το μονοπώλιο που έχουν και όχι με το ποιός τους ελέγχει.

  14. Με τα καφενεία στα χωριά έχει πέσει πολύ γέλιο. Έτσι είναι όπως τα λες!

    Ευτυχώς βέβαια, οι παππούδες έχουν πολύ μεγάλα @@ για να τη γράφουν (την ΑΕΠΙ) … Υποψιάζομαι ότι δεν πήρε και πολλά, ειδικά από επαρχία.

  15. Στους οίκους ανοχής, που φυσικά υπάρχει μουσική, δεν πηγαίνουν μή τυχόν τους (μπιπ) οι πελάτες και ο νταβατζής μαζί.

  16. ναι αργε ταχω διαβασει αυτα. Ημουν ανακριβης, ειναι ενα μονοπωλιο υπο κρατικη προστασια και ημικρατικη διαχειριση. Τα λεωφορεια ομως ειναι ιδιοκτησια των οδηγων. το αποτελεσμα ειναι το ιδιο: κακιστη εξυπηρετηση, χάλια λεωφορεια.

    τωρα για τους σουβλατζηδες, τι να πω, μου φαινεται ακραιο και γελοιο, ειδικα οπως ειπα με το μεγεθος της πραγματικης πειρατειας που πεφτει (μπαρ με τζιρο εκατομμυριων να παιζει πειρατικα MP3 κτλ). Αλλα φαινεται αυτοι εχουν προστασια, αλλα ο σουβλατζης οχι. Ολα να τα περιμενεις σε μια χωρα που δεν εχει κρατος δικαιου.

  17. Έτσι ναι, SG. Τώρα συμφωνούμε.

  18. Εγώ διατηρώ μία μικρή μονάδα 8 ενοικιαζομένων δωματίων σε ένα μικρό νησί στις Κυκλάδες και μου ζήτησαν να πληρώσω πνευματικά δικαιώματα για τις τηλεοράσεις που έχω μέσα.Είμαστε με τα καλά μας?Λες κι εγώ έχω όρεξη να πληρώνω το γυφτοπόπ καραγκιόζη που μου προκαλεί αηδία μόνο που τον σκέφτομαι.

  19. jr έχεις δίκιο. Σε ποιο νησί είναι τα δωμάτια γιατί η παρέα μου έχει βίτσιο με τα μικρά νησιά

  20. Το πρόβλημα δεν είναι τόσο στην δράση της ΑΕΠΙ (εξαποδω) αλλά στην δική μας αντίληψη περί τέχνης και «πνευματικών δικαιωμάτων».
    Από όσο κατάλαβα, θεωρείται ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ ότι ο «δημιουργός» εισπράττει πρακτικά ες αει έσοδα από την χρήση της πνευματικής του περιουσίας.
    Δηλαδήμε την ίδια ακριβώς λογική:
    Ένας ζωγράφος θα πρέπει για όσο ζει αυτός και τα δισέγγονά του να εισπράττει φράγκα από όσους κοιτούν τα έργα του…
    Ένας αρχιτέκτονας ομοίως να βάζει παγκάρι έξω από κάθε οίκημα που έχει σχεδιάσει, και να ρίχνει εκεί τον οβολό του όποιος τολμήσει να το κοιτάξει…
    Σαν δεν σοβαρευόμαστε λέω εγώ!!!
    ΦΤΥΣΙΜΟ ΣΤΟΥΣ ΝΤΑΒΑΤΖΗΔΕΣ

  21. Giorgis: Έτσι όπως τα λες είναι.

    Η έννοια της πνευματικής ιδιοκτησίας έχει διαστρεβλωθεί εντελώς από την ΑΕΠΙ, τα αντίστοιχά της ξένα σωματεία και τις δισκογραφικές εταιρίες. Κι η νοοτροπία αυτή έχει δυστυχώς περάσει στον κόσμο. Η ιστορία με τα πνευματικά δικαιώματα έχει ξεφύγει απόλυτα, έχει περάσει τα όρια του παραλογισμού.

    Με το να ακούς ένα κομμάτι δεν οικειοποιείσαι το έργο. Ακόμα και με το να κατεβάζεις παράνομα ένα τραγούδι, αναγνωρίζεις τους δημιουργούς και τους εκτελεστές του. δεν κλέβεις τις ιδέες τους για να τις περάσεις σαν έργο δικό σου.

    Με την ίδια λογική, κάθε φορά που κάνουμε μια μαθηματική πράξη πρέπει να πληρώνουμε δικαιώματα στον Πυθαγόρα.

    Δεν είμαστε με τα καλά μας…

  22. ΒΕΒΑΙΩΣ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ Κ ΤΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ. ΟΑΛ ΟΣΑ ΥΠΟΒΑΛΛΕΙ Η ΑΕΠΙ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΑ. ΑΣ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥΣ Κ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΝΑ ΔΟΥΝ ΤΙ ΓΡΑΦΕΙ…ΤΟΣΑ ΛΕΦΤΑ ΚΛΕΒΕΙ Κ ΤΡΩΕΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ Η ΑΕΠΙ ΣΑΣ ΠΕΙΡΑΞΕ….ΑΧ!

Σχολιάστε